Foto met Verhaal



40 – Een bijzondere ontmoeting

Mary Somers, de Amerikaanse pionier op het gebied van onderzoek naar de positie van de peranakan Chinezen in Zuid-Oost Azië en Indonesië in het bijzonder, bracht een kort bezoek aan Leiden om een presentatie te houden op de publieksdag van het CIHC.
Beeldend kunstenaar FX Harsono, bekend van zijn installaties die de vervolging van de Chinezen in Indonesië in 1848-1849 aan de kaak stellen, was toevallig ook in Nederland o.a. voor een bezoek aan de tentoonstelling Sonsbeek ’16: transAction (juni-september 2016), dit jaar onder curatorschap van het Indonesisch kunstenaarscollectief Ruangrupa. Ondanks beider drukke reisschema’s kon het CIHC een ontmoeting arrangeren in de lobby van Mary’s hotel. De kunstenaar en de wetenschapper vonden elkaar in het onderwerp waaraan hun professionele leven is gewijd: de mensenrechten van de peranakan Chinezen in Indonesië.
Harsono is bekend met Somers’ publicaties en zij is een bewonderaar van zijn werk. Als eerste dia van haar powerpoint presentatie voor haar lezing de volgende dag had zij toevallig zelfs een kunstwerk van Harsono uitgekozen: Ranjang Hujan (The Raining Bed). Lachend vroeg ze de kunstenaar officieel toestemming hiervoor die ze vanzelfsprekend kreeg.

40-foto-2-met-tekst

The Raining Bed, een installatie van een traditioneel Chinees bed waarop een gedicht van FX Harsono ligt uitgestald in letters van ceramiek, staat symbool voor ‘de geschiedenis die wordt weggespoeld’. Het kunstwerk is een mooie metafoor voor de inhoud van Mary Somers’ lezing. Die ging over de periode tussen 1945 en 1998 waarin de Chinese bevolkingsgroep in Indonesië op politiek en economisch gebied stelselmatig werd onderdrukt en pogingen werden gedaan hun culturele erfgoed uit te wissen. Echter, vermeldde Somers aan het eind van haar voordracht: de laatste decennia mogen en willen de Chinezen weer uitkomen voor hun identiteit.
(Bron:http://www.fxharsono.com/exhibition_artworks.php?exhibition=13&artwork=112)

Redactie CIHC, Augustus 2016